Thursday, August 4, 2011

pEristiWa soLat TaraWih

Selamat menyambut bulan puasa semua...seperti yang kita tahu, bila puasa je...solat tarawih merupakan salah satu aktiviti "wajib"...ermm..maybe sesetengah je la yang "wajib"...maksud aku diorang suka sangat pergi solat tarawih la..sampai niat macam ni.."aku berazam nak solat FULL tarawih bulan puasa ni" aminnnnn~ alhamdulillah...

buat setakat ini, aku FULL lagi la solat tarawih...alhamdulillah...memang menjadi rutin kami adik beradik akan pergi ke surau untuk solat tarawih secara berjemaah beramai-ramai...almaklum la..nak berebut pahala...hehehehe...ye la kan, bukan selalu bulan puasa datang dalam hidup kita..bulan puasa ini datang sekali dalam setahun...so, gunakan lah kesempatan yang ada untuk menyambut bulan pose ni dengan meriah....!!!

aku ini malas nak berceloteh panjang berjela...kita masuk terus tajuk UTAMA yea...dimana sepanjang aku menunaikan solat tarawih kat surau ini..ada macam-macam perkara berlaku...antaranya ialah:



1) PONTIANAK!!

ada ke patut, masa aku dan adik-adik dalam pejalanan ke surau dengan bertelekung la kan...kitaorang malas nak pakai tudung...terus bertelekung dari rumah ke surau...lalu la kat tepi jalan raya ni..jalan punya jalan..jalan punya jalan...tiba-tiba ada sekumpulan remaja yang lebih kurang" kutu rayap" la...dengan naik moto bajek hencem dan machoo...plezzzz....berteriak macam ni " kumpulan pontianak ke ni"!!! .. aku yang terdengar suara kutu-kutu ni terus "tercakap macam ini"...cinabeng..korang tak kenal pontianak ke???...diorang ni memang la...aku dalam perjalanan nak cari pahala...terselit pulak dosa sikit...ya allah...maafkan la hambaMU ini...@_@



kitaorang yang cune muka bersih ini dikatakan "pontianak"...!! korang buta ke apa??? *_*



perempuan kat atas ni hah yang pontianak!! muka berbedak putih!! bajek cune ...cceeiitt..puiitt!!





2) BUBUR LAMBUK!!

peristiwa ini berlaku pada hari lain pulak...al kisah nya macam ini yea...selesai je solat tarawih tu...berkerumun la lautan manusia yang berpusu-pusu keluar dari surau ...seperti yang kita sedia maklum...pihak surau ini ada menyediakan sedikit juadah la...malam itu pulak pekena bubur lambuk...aku dengan adik aku yang besar-besar ini..relax la!! tak berebut la kan..kalau tak dapat pom tak kisah sangat...tiba-tiba adik kecik aku yang berusia 8 tahun yang ikut sekali solat itu..tarik tangan aku lalu berkata "along, yana nak jugak bubur itu!! nak jugak!!" ..aku sebagai kakak misali, takkan nak menghampakan harapan adik aku..aku pom berusaha bersungguh-sungguh...selit punya selit...sampai la depan bekas bubur lambuk tu..tup tup.....tetttttt...bubur habis...@_@ maafkan along yana...bubur habis sudah..hahahhahaha



bubur lambuk menjadi rebutan jemaah surau....aku tak dapat deerrrrr....@_@






3) SYAITAN!!

hahahahaha..hal ini berlaku pada malam ini...dalam solat tarawih tadi..aku duduk sebelah adik aku yang berusia 8 tahun itu (yana)...dalam berzikir bersama-sama jemaah lain..tiba-tiba adik aku ni berkata..."along, nak solat tu..duduk dekat sikit dengan yana...jangan ada ruang tau"..aku pom nak test adik aku..lalu berkata.."kenapa yana cakap macam tu??"..dia pom membalas dengan konfident!! ..."ustazah kata klo solat jemaah, jangan ada ruang nanti syaitan duduk kat situ!! tadi along tak rapat dengan yana, ada ruang..tentu ada syaitan..tengok la..yana dah mengantuk nak solat..syaitan duduk sebelah yana...syaitan hasut yana suruh tido!!"...dengar je jawapan yana, terus aku paling muka tempat lain dan buat gaya macam ini....






hahahahahahahahahahahahaha~ nak je aku cakap kat adik aku macam ini "yana!! puasa syaitan kena ikat la pandai!!" tapi tapi tak sampai pulak hati aku nak cakap macam tu..ye la, takut adik kecik aku ni malu ....yana yana..memang geliga la otak hang ini...asyik duk wat lawak dengan along....!!!




ini lah adik aku yana yang berusia 8 tahun..mulut petah bercakap sampai kalah mulut
itik makcik jah!!! sayang along sorang ini...jadi anak yang solehah yea....=) !! aminn..

No comments:

Post a Comment