Sunday, June 19, 2011

kiSaH nAdY kZ, yAnA & aCaP....

Watak-watak utama dalam epiSOde kali ini:





NaDY Kz...gua la tuuu~





yana dan acap yang sungguh menggedik!!! =p




Kisah ini berlaku dalam kehidupan seharian aku..aku bagitahu korang la..beza umur aku dengan adik-adik aku yang kecik ini yeaa….

Beza aku dengan yana: 14tahun

Beza aku dengan acap: 17 tahun….

Jauh tu…aku memang tak sangka la sebenarnya dalam hidup aku… aku akan ada adik kecik-kecik ini…dah la manja dengan mak ayah, menggedik pulak tu, tak cukup dengan tu..si pengadu budak dua orang ini..tensionnn aku!!!


Gua tension dengan depa berdua......haaaaaaaaaa~ tensionnnnn~


Kisah kami bertiga bermula di sini: di suatu pagi yang hening….sedang aku dan family tercinta sedang bersarapan…

Nady: yana, ambik kicap tu….

Yana: nah…dia bagi aku kicap tu…

Tiba-tiba, acap pulak menyibuk….

Acap: yana, acap nak jugak…..tapi..tak semena-mena….

Mak aku cubit mulut acap…apa lagi…muka adik aku jadi lagu ini…



Padan muka mu acap!!!! PaDAN MUKA!!!!


Nady: kenapa mak??? Kenapa cubit acap…aku inginkan kepastian…

Mak: acap panggil kakak apa tadi??

Acap: yana la mak…sambil buat muka sedih..hahahha

Mak: apa dia??


acap: yana!!! Dia menjerit…dan….

Mak aku mencubit mulutnya banyak kali sambil berkata

Mak: panggil kakak yana..kak lang!!! hormat sikit, acap kan adik…!

Acap: ye la mak, ye la mak..acap tak buat lagi dah..sambil menangis…wakakkakakaka

Dalam hati aku masa tu, yessss!!! Aku dah tahu kelemahan acap…klo dia buat perangai senang aku nak kenakan dia…wakakakakakak



Keesokkan harinya….di ruang tamu pulak….

Nady: yana, ambikkan along remote tv…aku mengarah..hahahha

Yana: nah sambil menghulurkan remote…

Acap: yana, jom main kat luar….

Tiba-tiba mak aku pom cubit lagi mulut acap…wakakakakakakakaka

Mak: kan mak dah pesan, panggil kakak yana, kak lang…tak ingat yea??

Acap: acap lupa mak..acap tak buat lagi dah..sambil menangis…

Wakakakakakakaka…aku gelak puas hati..dalam hati aku bunyi macam ini “ yesssss…padan muka!! Cubit lagi mak, cubit laju-laju…wakakkakaka”…aku sememangnya kakak yang kejam..wakakakaka



Dan termasuk la hari berikutnya…..

Nady: yana, mak panggil kat dapur….

Acap: yana, jom main kat luar…

Nady: yana, yana…aku jerit kuat-kuat supaya mak aku dengar kat dapur…

Niat aku masa itu, biar mak aku datang kat ruang tamu..dengar si acap ini panggil yana…tentu dia kena cubit mulut lagi…yesss…aku akan pastikan niat aku ini Berjaya!!!





GuA akan pastikan niat gua berjaya beb!!!!

Nady: yana!!! Yana…aku jerit lagi…

Acap: yana…yana…lagi kuat dia jerit…lawan toke budak ini!!

Tiba-tiba mak yang aku sayang telah tiba…hahahaha..habis la ko acap…

Nady: yana, mak datang ini….

Acap: yana…yana…

Tiba-tiba…pangggggg




Peaggrhhhhh….mulut gua kena lempang dengan mak gua…panas gua baiiii…

Nady: mak…kenapa mak lempang along pulak??




kenapa mak gua lempang gua...menciiii~


Mak: along kan kakak sulung, tunjuk contoh yang baik kat acap tak boleh ke??..mak nak semua orang kat rumah ini panggil yana, kak lang…klo tak mak cili mulut tu…apa guna acap ada kakak dengan abang, klo tak boleh bagi contoh yang baik…klo hari-hari dia dengar semua panggil yana, tentu la dia ikut…cuba panggil kak lang…tentu la dia panggil kak lang jugak…








muka gua setelah mendengar ceramah mak gua...~




Mak aku bagi ceramah yang pangjang berjela…hahahaha

Aku dan semua seisi rumah pom berdiri dan mengucapkan….

Baiklah makkk!!!!!

Sejak hari itu…wujud lah pekataan kak lang dalam rumah kami…yana sudah tidak wujud lagi..dan Alhamdulillah…acap jugak memanggil yana sebagai kak lang..memang betul cakap mak aku..kita yang besar kena tunjuk contoh yang baik kepada adik kita yang kecik…seperti kata pepatah “ melentur buluh biar dari rebungnya”

Tapi yang pasti…mak ku…











Beliau (AZIZAH JABAR) seorang yang sangat tegas dalam mendidik anak-anak nya…dengan ketegasannya jugak, aku dan adik-adik aku membina jati diri yang kuat…itu lah, mak ku…seorang ibu yang garang dan tegas dalam mendidik tetapi penuh dengan kasih sayang dan kelembutan dalam memujuk anak-anaknya….i love u mom!!!

No comments:

Post a Comment